Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży
Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży jest procesem polegającym na formułowaniu i weryfikowaniu hipotez dotyczących mechanizmów powstania i utrzymywania się zgłaszanych trudności i objawów dziecka. W jej skład wchodzi ocena właściwości psychofizycznych dziecka, ocena możliwości realizacji potrzeb wieku rozwojowego, analiza wpływu kontekstu edukacyjno-wychowawczego, w którym dziecko funkcjonuje, na obraz kliniczny dziecka.
Przebieg diagnozy psychologicznej u dzieci i młodzieży:
1. Spotkania z rodzicami (1-2 konsultacje po 50 min.):
- rozmowa na temat obserwowanych trudności oraz dotychczasowych sposobów radzenia sobie dziecka/ nastolatka i rodziny,
- pozyskanie informacji o dotychczasowym rozwoju dziecka/ nastolatka (wywiad rozwojowy),
- wypełnienie kwestionariuszy diagnostycznych.
2. Spotkania z dzieckiem/ nastolatkiem (2-4 konsultacje po 50 min.):
- przeprowadzenie wystandaryzowanych testów psychologicznych,
- wypełnienie kwestionariuszy diagnostycznych,
- obserwacja kliniczna podczas wspólnej zabawy/rozmowy.
3. Spotkania z rodzicami oraz z dzieckiem/ nastolatkiem (1 lub 2 konsultacje po 50 min.):
- omówienie hipotez diagnostycznych oraz wyników diagnozy,
- omówienie rekomendowanych interwencji psychologicznych, zalecanych dostosowań edukacyjnych i wychowawczych.
Liczba spotkań diagnostycznych ustalana jest na pierwszej konsultacji w ramach kontraktu diagnostycznego i jest zależna od założonych celów diagnozy oraz rodzaju niezbędnych badań.
Prosimy o przyniesienie na pierwszą konsultację całej posiadanej dokumentacji dotyczącej dziecka/ nastolatka (np. opinii psychologicznych, pedagogicznych, opinii od nauczycieli, orzeczeń, zaświadczeń lekarskich, książeczki zdrowia itp.).
Spotkania diagnostyczne odbywają się w Warszawie na Żoliborzu, w budynku Ośrodka Regeneracja.
Podczas procesu diagnostycznego konieczna może być również konsultacja z lekarzem psychiatrą lub innymi specjalistami w celu ustalenia lub wykluczenia innych niż psychologiczne przyczyn zgłaszanego problemu.
W ramach kompleksowej opieki psychologicznej nasi diagności oferują także wsparcie post-diagnostyczne w postaci dodatkowych konsultacji, ukierunkowanych na rozwój wiedzy na temat zdiagnozowanych trudności dziecka oraz zalecanych form pomocy.
Dotyczy tylko dzieci:
Psycholodzy diagności Ośrodka ReGeneRacja oferują również możliwość obserwacji funkcjonowania dziecka w jego warunkach naturalnych (np. w szkole czy przedszkolu). Obserwacja taka umożliwia dokonanie oceny wzorców zachowania dziecka w miejscach, w których zgłaszany problem jest szczególnie widoczny. Stwarza również warunki do poszukiwania przyczyn trudności dziecka. Ocena taka może dotyczyć np. sposobów wchodzenia w relacje społeczne, komunikowania się z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi czy też umiejętności dostosowywania swojego zachowania do wymogów sytuacji.