KURS SUPERWIZORSKI dla aplikantów zainteresowanych superwizją procesów psychoterapeutycznych pacjentów w wieku rozwojowym - Ośrodek Regeneracja
  • 01-618 Warszawa; ul. Tucholska 12 oraz Tucholska 37 (300 m od pl. Wilsona)
  • tel. 22 280 92 00
  • czynny w godz.: 11-19.00
  • english version
  • wersja polska

KURS SUPERWIZORSKI dla aplikantów zainteresowanych superwizją procesów psychoterapeutycznych pacjentów w wieku rozwojowym

Jaki jest program kursu?

Program kursu składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.

Część teoretyczna (50 min.) – realizowana w formie wykładów lub omawiania literatury dotyczącej następujących zagadnień:

  • specyfika leczenia pacjenta rozwojowego
  • ramy, zasady i cele superwizji pacjentów w wieku rozwojowym
  • modele pracy superwizyjnej – od psychoedukacji do dialogu
  • kwestie etyczne superwizji pacjentów rozwojowych
  • przeniesienie i przeciwprzeniesienie w pracy superwizyjnej psychoterapii dzieci i młodzieży
  • pomieszczanie pacjenta i jego rodziny
  • superwizja pracy z pacjentem rozwojowym na oddziale dziennym i stacjonarnym

Część praktyczna (4 godz.) – superwizja superwizji w formie seminarium grupowego, z możliwością ćwiczenia elementów warsztatu superwizorskiego prowadzona przez Katarzynę Waluchowską, specjalistkę psychoterapii dzieci i młodzieży, certyfikowaną psychoterapeutkę i superwizorkę psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Jaka jest specyfika superwizji pacjentów w wieku rozwojowym?

Superwizja psychoterapii dzieci i młodzieży uwzględnia:

  • etiologię zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży 
  • fakt, że pacjent zmienia się w toku swojego rozwoju
  • swoistość zaburzeń psychicznych w wieku rozwojowym – są to nie tylko zaburzenia emocjonalne i behawioralne, ale też zaburzenia rozwoju, np. całościowe, specyficzne, neurobehawioralne 
  • konieczność podjęcia współpracy z rodziną pacjenta, lekarzem, czasem też z innymi osobami włączonymi w system opieki nad pacjentem i jego rodziną

Superwizja diagnostyczna pacjentów w wieku rozwojowym ma na uwadze fakt, że:

  • diagnoza nozologiczna jest niewystarczająca do zaplanowania kompleksowych oddziaływań, zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży a interwencja ukierunkowana głównie na zlikwidowanie objawów często jest nieskuteczna.
  • w przypadku dzieci i młodzieży diagnoza funkcjonalna uwzględniająca wymiar bio-psycho-społeczny w kontekście trwającego procesu rozwojowego oraz w kontekście faz życia rodziny pozwala na lepsze rozumienie trudności i zaplanowanie oddziaływań terapeutycznych

Jakie są zagadnienia superwizyjne procesów terapeutycznych pacjentów w wieku rozwojowym:

  • podjęcie decyzji, kogo ma objąć pomoc terapeutyczna:
    •  pacjenta?
    • jego rodzinę?
    • środowisko rówieśnicze, szkolne?
  •  jakie stawiać cele terapeutyczne?
    • minimalizację deficytów i słabych stron?
    • stymulowanie realizacji zadań rozwojowych?
    • poprawę objawową?
    • zmianę systemową?
    • wsparcie?
    • wgląd i rozumienie?
  • wybór form oddziaływań terapeutycznych:
    • psychoterapia indywidualna?
    • psychoterapia grupowa?
    • psychoterapia rodzinna?
    • psychoedukacja?
    • wsparcie środowiskowe?
  •  wybór długości terapii:
    • ograniczona w czasie?
    • nieograniczona w czasie?
    • interwencja kryzysowa?
  • uwzględnienie właściwości dialogu terapeutycznego pacjenta poprzez wybór narzędzi komunikacji dostosowanych do wieku rozwojowego 
  • monitorowanie przebiegu oddziaływań terapeutycznych wraz z oceną ich efektów.

Gdzie i jak często odbywają się zajęcia?

Cykl spotkań dla aplikantów na superwizorów psychoterapii dzieci i młodzieży trwa dziesięć miesięcy. Zajęcia odbywają się raz w miesiącu, w piątki w godz.: 12-17,  w siedzibie Ośrodka ReGeneRacji w Warszawie. 

Jakie są koszty?

 

Wpisowe w wysokości 1600 zł za rok nauki należy wpłacić w ciągu 7 dni po zakwalifikowaniu się.
Kolejne 10 rat (płatnych co miesiąc, począwszy od września) po 500 zł każda, należy wpłacać do 5 dnia każdego miesiąca.
Potwierdzeniem udziału jest dokonanie wpłaty wpisowego. 

Jak się zgłosić?

Osoby zainteresowane prosimy o kontakt z biurem ReGeneRacji.

Dlaczego warto od nas się uczyć? czyli superwizja w ReGeneRacji w liczbach:

Od początku powstania Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży prowadziłyśmy i prowadzimy regularne superwizje, trwające dwa lub trzy lata, wszystkich naszych 213 studentów.  

Liczba ośrodków zajmujących się psychoterapią dim superwizowanych w ostatnich latach przez regeneracyjny zespół superwizorek:

  • 2022-2023- 4 ośrodki
  • 2021-2022- 6 ośrodków
  • 2020-2021 – 6 ośrodków
  • 2019-2020 – 4 ośrodki

Zespół superwizorek z doświadczeniem prowadzenia superwizji w placówkach zajmujących się psychoterapią dzieci i młodzieży: