Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży
Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży jest procesem polegającym na formułowaniu i weryfikowaniu hipotez dotyczących mechanizmów powstania i utrzymywania się zgłaszanych trudności i objawów dziecka. W jej skład wchodzi ocena właściwości psychofizycznych dziecka, ocena możliwości realizacji potrzeb wieku rozwojowego, analiza wpływu kontekstu edukacyjno-wychowawczego, w którym dziecko funkcjonuje, na obraz kliniczny dziecka.
Proces diagnostyczny obejmuje:
1. Spotkania z rodzicami (1-2 konsultacje po 50 min.):
- rozmowa na temat obserwowanych trudności oraz dotychczasowych sposobów radzenia sobie dziecka i rodziny,
- pozyskanie informacji o dotychczasowym rozwoju dziecka (wywiad rozwojowy),
- wypełnienie kwestionariuszy diagnostycznych.
2. Spotkania z dzieckiem (2-4 konsultacje po 50 min.):
- przeprowadzenie wystandaryzowanych testów psychologicznych,
- wypełnienie kwestionariuszy diagnostycznych,
- obserwacja kliniczna podczas wspólnej zabawy/rozmowy.
3. Spotkania z rodzicami oraz z dzieckiem (1 lub 2 konsultacje po 50 min.):
- omówienie hipotez diagnostycznych oraz wyników diagnozy,
- omówienie rekomendowanych interwencji psychologicznych, zalecanych dostosowań edukacyjnych i wychowawczych.
Liczba spotkań diagnostycznych ustalana jest na pierwszej konsultacji w ramach kontraktu diagnostycznego i jest zależna od założonych celów diagnozy oraz rodzaju niezbędnych badań.
Prosimy o przyniesienie na pierwszą konsultację całej posiadanej dokumentacji dotyczącej dziecka (np. opinii psychologicznych, pedagogicznych, opinii od nauczycieli, orzeczeń, zaświadczeń lekarskich, książeczki zdrowia itp.).
Psycholodzy diagności Ośrodka ReGeneRacja oferują również możliwość obserwacji funkcjonowania dziecka w jego warunkach naturalnych (np. w szkole czy przedszkolu). Obserwacja taka umożliwia dokonanie oceny wzorców zachowania dziecka w miejscach, w których zgłaszany problem jest szczególnie widoczny. Stwarza również warunki do poszukiwania przyczyn trudności dziecka. Ocena taka może dotyczyć np. sposobów wchodzenia w relacje społeczne, komunikowania się z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi czy też umiejętności dostosowywania swojego zachowania do wymogów sytuacji.
Podczas procesu diagnostycznego konieczna może być również konsultacja z lekarzem psychiatrą lub innymi specjalistami w celu ustalenia lub wykluczenia innych niż psychologiczne przyczyn zgłaszanego problemu.
W ramach kompleksowej opieki psychologicznej nasi diagności oferują także wsparcie post-diagnostyczne w postaci dodatkowych konsultacji, ukierunkowanych na rozwój wiedzy na temat zdiagnozowanych trudności dziecka oraz zalecanych form pomocy.