Konsultacja u psychoterapeuty dziecięcego - Ośrodek Regeneracja

Konsultacja u psychoterapeuty dziecięcego

Konsultacja wstępna to pierwsza rozmowa z psychoterapeutą u nas w ośrodku. Jej celem jest głębsze zrozumienie sytuacji, która jest powodem zgłoszenia. Zebranie w bezpośredniej rozmowie najważniejszych informacji pozwala zdecydować, czy jest potrzebna pomoc, a jeśli tak, to jaka i w jakiej formie. Spotkanie kończy się wspólnym ustaleniem dalszego trybu postępowania. Jeżeli w wyniku konsultacji okaże się, ze potrzebna jest specjalistyczna pomoc, może się okazać, że będzie ona zaproponowana u innej osoby.

Kiedy rodzina szuka pomocy?

Rodzice i opiekunowie dziecka zwykle zgłaszają się na konsultację do psychoterapeuty, gdy u dzieci występują objawy – reakcje, zachowania, skargi, które nasilając się poważnie zakłócają ich rozwój, a także funkcjonowanie całej rodziny. Mogą to być np. konflikty z bliskimi osobami w rodzinie, z rówieśnikami, problemy w nauce, zachowania impulsywne i trudności w ich kontrolowaniu, zaburzenia odżywiania czy obniżony nastrój i przeżycia o charakterze depresyjnym. U młodszych dzieci zdarzają się takie problemy jak lękliwość lub agresywność, zaburzenia snu i jedzenia, trudności w osiągnięciu kontroli nad czynnościami wydalniczymi, niezdolność do bawienia się.

Jaki jest przebieg konsultacji z psychoterapeutą?

Na pierwsze spotkanie zapraszani są rodzice lub opiekunowie dziecka. Ważne, by na konsultacji pojawili się oboje rodzice – perspektywa widzenia sytuacji przez każdego z nich jest niezwykle ważna. Zazwyczaj odbywa się jedna lub dwie konsultacje wstępne z rodzicami, które służą rozpoznaniu problemów, z jakimi zgłaszają się oraz poznaniu historii i aktualnej sytuacji życiowej dziecka.

Kolejnym etapem są konsultacje z dzieckiem. Ilość tych spotkań uzależniona jest od wielu czynników, przede wszystkim od złożoności i natury problemu, zwykle to dwie lub trzy konsultacje. Mają one na celu sformułowanie diagnozy psychologicznej oraz służą nawiązaniu kontaktu z dzieckiem. Po nich ponownie zapraszani są rodzice dziecka, by omówić przedstawione przez psychoterapeutę obserwacje dotyczące diagnozy problemów i wspólnie wybrać najlepszą formę pomocy dziecku i jego rodzinie. Każda forma pomocy wymaga zgody i akceptacji rodziców, a jest to podyktowane nie tylko względami natury prawnej, ale także troską o efektywność pomocy dziecku.

Bardzo małe dzieci uczestniczą w spotkaniach konsultacyjnych, a także w psychoterapii razem z rodzicami/rodzicem. Dotyczy to szczególnie matek z niemowlętami, które zgłaszają się w związku z niepokojem dotyczącym rozwoju dziecka czy relacji z nim. Wspólne sesje są proponowane także wówczas gdy z innych ważnych powodów dziecko nie może pozostać bez rodzica.

Co może wyniknąć z konsultacji?

Po tym spotkaniu może zapaść wspólna decyzja, że:

  • potrzebne jest wyposażenie rodziców w wiedzę czyli, kilka SPOTKAŃ PSYCHOEDUKACYJNYCH dla rodziców, które wystarczą aby poradzić sobie z problemem,
  • dziecko powinno podjąć PSYCHOTERAPIĘ INDYWIDUALNĄ lub PSYCHOTERAPIĘ GRUPOWĄ.

Uwaga, może się okazać, że dziecko będzie miało zalecone spotkanie z innym psychoterapeutą niż spotykali się rodzice. Czasami lepiej aby dziecko i rodzice mieli oddzielnych prowadzących psychoterapeutów. Dzięki temu, że pracujemy zespołowo osoby zaangażowane w pomaganie rodzinie wspólnie zastanawiają się nad optymalizacją pomocy,

  • potrzebna jest KONSULATCJA LEKARSKA ,

Po pierwszym spotkaniu może również zostać podjęta wspólna decyzja o tym, że: rodzice potrzebują pomocy terapeutycznej dla siebie w formie PSYCHOTERAPII INDYWIDUALNEJ, PSYCHOTERAPII PARY lub PSYCHOTERAPII RODZINNEJ.

Jeśli jesteś rodzicem w trakcie lub po rozwodzie: 

Musisz wiedzieć, że:
– na konsultację w sprawie dziecka możesz zgłosić się sama/sam. Jeżeli celem spotkania ma być rozumienie dziecka, które ma Tobie pomóc w zmianie, dostosowaniu zachowań i pomocy w stosunku dziecku, konsultacja może zakończyć się na jednorazowym spotkaniu, albo przekształcić się w Spotkania rodzicielskie
– jeżeli jednak potrzebujesz całościowego oglądu i zrozumienia funkcjonowania dziecka, gdyż masz wrażenie, ze dziecko potrzebuje pomocy psychoterapeutycznej, potrzebna będzie oddzielne spotkanie konsultacyjne z drugim rodzicem. 
Jeśli to możliwe, prosimy, abyś poinformował drugiego rodzica dziecka, że może być zaproszony na taką konsultację. Prosimy też o podanie w karcie zgłoszenia dziecka danych kontaktowych (numeru telefonu i adresu e-mail) drugiego rodzica. Ułatwi nam to kontakt z nią/ z nim.
Zalecenia i propozycje dalszych oddziaływań psychoterapeuta przekazuje obojgu rodzicom na jednym wspólnym lub na dwóch osobnych spotkaniach podsumowujących. Do rozpoczęcia pracy terapeutycznej z dzieckiem potrzeba jest zgoda obojga rodziców, jeśli mają oni pełnię praw rodzicielskich. 

W ReGeneRacji nie wydajemy opinii w sprawach okołorozwodowych.

Psychoterapeuci dziecięcy

Aleksandra Chomicz

Jestem absolwentką wydziału psychologii na Uniwersytecie Gdańskim (specjalizacja kliniczno-wychowawcza dzieci i młodzieży). Ukończyłam studia podyplomowe z Diagnozy Klinicznej Dziecka i jego Rodziny na Uniwersytecie Warszawskim, podyplomowy kurs Arteterapii w Polskim Instytucie Ericksonowskim oraz Szkołę Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku ReGeneRacja. Z uwagi na zainteresowanie pracą z osobami  straumatyzowanymi ukończyłam również roczne szkolenie I stopnia z psychotraumatologii praktycznej oraz I stopień EMDR. Pracuję na oddziale psychiatrycznym dla dzieci w Józefowie oraz w Akademickim Centrum Psychoterapii i Rozwoju przy SWPS.

Joanna Grabowska-Kruk

Jestem absolwentką Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyłam także 4-letnie Studium Psychoterapii oraz 2-letnią Szkołę Terapii Rodzin w Laboratorium Psychoedukacji. Przez wiele lat związana byłam ze Szpitalem Nowowiejskim w Warszawie, gdzie pracowałam z dziećmi i ich rodzinami w Oddziale Dziennym Terapeutycznym, a także z osobami dorosłymi w Poradni Zdrowia Psychicznego. Doświadczenie zawodowe zdobywałam również pracując m.in. w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii w Józefowie na Oddziale Psychiatrii Dziecięcej oraz w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Patrycja Klimek-Wierzbicka

Jestem absolwentką psychologii na SWPS Uniwersytecie Humanistycznospołecznym w Warszawie (specjalność: psychologia kliniczna i zdrowia), a wcześniej farmacji na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Ukończyłam całościowe czteroletnie szkolenie w Szkole Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji oraz Ośrodku ReGeneRacja. Jestem również terapeutką Play Therapy – niedyrektywnej terapii poprzez zabawę, objętej ścisłymi standardami międzynarodowej organizacji Play Therapy International. Pracuję psychoterapeutycznie z dziećmi i nastolatkami. Swoją pracę poddaję regularnej superwizji u certyfikowanych superwizorów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Specjalizuję się również w obszarze klinicznej diagnozy psychologicznej. Ukończyłam liczne kursy i szkolenia z tej dziedziny, m.in. neuropsychologię kliniczną dziecka, psychologię traumy dzieci i młodzieży, szkolenia z diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu (w tym z posługiwania się protokołem obserwacyjnym ADOS-2), ADHD (m.in. z wykorzystywania w diagnozie komputerowego testu MOXO), zaburzeń rozwoju językowego, przyczyn trudności szkolnych i in.

Alicja Krystyniak-Laskowska

Jestem absolwentką Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyłam IV-letnie szkolenie psychoterapeutyczne w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym oraz IV-letnie szkolenie specjalizacyjne w zakresie psychologii klinicznej organizowane przez Akademię Pedagogiki Specjalnej i Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego. Doświadczenie w pracy zdobyłam pracując na Oddziale Dziennym Psychiatrycznym dla Dzieci oraz Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży, a także odbywając staże na oddziałach psychiatrycznych oraz somatycznych dla dorosłych.

Sandra Miśkiewicz-Kazimierczuk

Jestem absolwentką Wydziału Psychologii oraz Studium Pedagogicznego na Uniwersytecie SWPS. Ukończyłam 4-letnie Studium Psychoterapii Indywidualnej oraz Szkołę Trenerów Umiejętności Wychowawczych przy Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Obecnie jestem słuchaczką Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku ReGeneRacja.  Doświadczenie zdobywałam między innymi: w I Klinice Psychiatrycznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Oddziale Zapobiegania Nawrotom, w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii na Oddziale StacjonarnymdlaDzieci i Młodzieży w Józefowie, na Oddziale Dziennym Psychiatrycznym dla Dzieci i Młodzieży w Warszawie. Od ponad dziesięciu lat dużą część mojego doświadczenia stanowi współpraca z dziećmi i ich rodzicami.

dr Małgorzata Pięta-Lendzion

Uzyskałam tytuł doktora nauk społecznych w dyscyplinie Psychologia na Uniwersytecie Warszawskim. Jestem także absolwentką Wydziału Psychologii w ramach Kolegium MISMaP UW. Skończyłam całościowe szkolenie psychoterapeutyczne atestowane przez Sekcję Naukową Psychoterapii i Sekcję Naukową Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, którego jestem członkinią. Prowadzę zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii UW oraz w ramach SPDiM. Doświadczenie kliniczne zdobywałam m.in. na Oddziale Psychiatrycznym dla Dzieci w Józefowie, w Poradni Profilaktyczno-Leczniczej przy Wojewódzkim Szpitalu Zakaźnym, w Poradni Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, w Poradni ISP im. Hanny Segal oraz świadcząc pomoc psychologiczną dla cudzoziemców. Działałam w wielu zespołach badawczych oraz opublikowałam ponad 20 artykułów naukowych w recenzowanych czasopismach o zasięgu międzynarodowym. Występowałam także na międzynarodowych i krajowych konferencjach, m.in. the 10th European Conference on Positive Psychology w Reykjaviku czy ESCAP 2023 w Kopenhadze.

Agnieszka Stachowicz

Jestem psycholożką, absolwentką Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja. Ukończyłam szkolenie z Neuropsychologii klinicznej dziecka. Obecnie jestem w trakcie całościowego szkolenia systemowo-psychodynamicznego w Katedrze Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Od kilku lat samodzielnie prowadzę terapię dzieci i młodzieży oraz diagnozuję trudności w uczeniu się.

Ewelina Wiśniewska-Michalczyk

Jestem psycholożką i psychoterapeutką, absolwentkką Studium Psychoterapii w Laboratorium Psychoedukacji oraz Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku ReGeneRacja. Przez kilka lat pracowałam na Oddziale Dziennym dla Dzieci i Młodzieży w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii, gdzie prowadziłam psychoterapię indywidualną i grupową dzieci i młodzieży. Wcześniejsze doświadczenia zdobywałam m. in. w domu dziecka, w poradni zdrowia psychicznego oraz wspierając rodziny zastępcze.